آموزش تهیه برنج آبکش

آموزش تهیه برنج آبکش

پختن و تهیه برنج و پلویی با کیفیت و خوب، پایه آشپزی ایرانی است به همین خاطر فراگرفتن روش صحیح پخت برنج و تهیه برنج آبکش می تواند بسیار شما را در مسیر آشپزی در سبک ایرانی کمک کرده و باعث پیشرفت شما شود.

۱۰ مرحله مهم تهیه برنج آبکش

۱. اولین مرحله در تهیه برنج آبکش، خیساندن آن است. برنج را در ابتدا پاک کنید و آن را بدون چنگ زدن با اب ولرم بشویی تا آب روی آن شفاف شود.

۲. پس از شستن برنج، آن را در کاسه ای ریخته و آب گرم را بر روی آن بریزید تا حدودا ۴ سانتیمتر بالای برنج را بپوشاند.

۳. در این مرحله از تهیه برنج آبکش بایستی نمک را به آن اضافه کنید. اگر قصد دارید برنج خود را به صورت کته تهیه کنید بایستی در میزان نمک دقت کنید اما اگر قصد دارید آن را به صورت آبکش بپزید، نگرانی در این خصوص نخواهید داشت زیرا پیش از تهیه برنج آبکش می توانید به وسیله اضافه کردن آب، مقدار نمک اضافی را حذف کنید.

پس از اضافه کردن نمک اجازه دهید برنج حدود ۳ تا ۴ ساعت خیس بخورد.

۴. پس از گذشت مدت زمان مذکور، برای تهیه برنج آبکش قابلمه مدنظر خود را انتخاب و به میزان دو سوم از آن را با آب پر کنید. سپس درب آن را گذاشته و اجازه دهید تا آب جوش آمده و برنج را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا در آب مجددا جوش بخورد.

۵. برای مطمئن شدن از زمان مناسب آبکش شدن برنج، یک دانه از آن را برداشته و میان دو انگشت خود بفشارید یا داخل دهانتان بگذارید. برنج مناسب بایستی کمی میان انگشتان له شده و خشک نباشد اما مغز آن کمی سفت است.

۶. پس از اطمینان از پخته شدن برنج، آن را درون آبکش ریخته و روی آن آب ولرم بریزید تا هم نمک اضافه گرفته شود و هم حرارت آن کاهش یابد.

۷. قابلمه مناسب دم کردن برنج خود را انتخاب و درون آن کمی روغن بریزید تا کف آن به خوبی چرب شود. قابلمه را روی اجاق بگذارید تا کمی داغ شده و پس از داغ شدن آن را از روی اجاق برداشته و کف آن را با نان یا حلقه های سیب زمینی بپوشانید.

۸. برنج درون آبکش را به قابلمه منتقل کنید. توجه داشتید باشید به شکلی برنج را درون قابلمه بریزید که شکل کوه به خود گیرد. برای پخت بهتر نیز چند سوراخ در سطح تا عمق برنج ها ایجاد کنید.

تهیه برنج آبکش

۹. درب قابلمه را بسته و آن را بر روی اجاق با شعله زیاد قرار دهید.

۱۰. پس از چند دقیقه (حدود ۶ تا ۸ دقیقه) و بلند شدن صدای جز جز، دم کنی را گذاشه و شعله اجاق را کم کنید تا برنج دم بکشد. زمان تقریبی برای پخت برنج ساده حدود یک ساعت و نیم است.

دسته بندی ها: برنج